„Aki lemarad, az kimarad” – szól az egyre aktuálisabb frázis, mely a hazai gazdasági élet szereplőinek internetes jelenlétére is jellemző. Számos kiaknázatlan lehetőség rejlik a vállalkozások számára az online világban, melynek két fő vonalát igyekszem gyakorlati oldalról megközelítve bemutatni.

Látni

Céginformáció – Rólam, nekem

Az egyik fontos online szolgáltatás, melyet vállalkozások igénybe vehetnek, a cégadatbázis, melyek között vannak állami működtetésűek, de számos cég is kínál céginformációs szolgáltatásokat.

Állami adatbázisok:

Céginformáció: https://www.e-cegjegyzek.hu/

Gazdasági információk: http://e-beszamolo.im.gov.hu

Cégközlöny: http://e-cegkozlony.gov.hu/

A fenti források közös jellemzője, hogy nyilvánosan elérhető, aktuális és megbízható információkat tartalmaznak, ám sokszor nehezen áttekinthetők, kereshetők. A független céginformáció szolgáltatók viszont az innen nyert adatok feldolgozásával teszik könnyebbé az információszerzést.

Független adatbázisok:

Rendszerezett információkat jelenítenek meg, melyek a hivatalos adatbázisokon, közlönyökön alapulnak, a keresett cég fontosabb adatait gyűjtik és rendszerezik, valamint ahol lehetőség van, grafikusan is ábrázolják azokat a könnyebb feldolgozhatóság érdekében. Általában csak valamilyen havi vagy éves díj ellenében érhető el teljes funkció kínálatuk, csupán néhány alap információt szolgáltatnak ingyenesen.

Adatbázis

Forrás: http://s3.amazonaws.com/libapps/accounts/9494/images/company3.jpg

Az információszerzésnek ez a módja kiemelkedően fontos a leendő üzleti partnerek leinformálásában, illetve a meglévő kapcsolatok felülvizsgálatában, kockázatelemzésében, így érdemes erre figyelmet fordítani akár adat keresésről, akár szolgáltatásról van szó, vállalkozásmérettől és jogi formától függetlenül.

Pályázati lehetőségek – Növekedés „ingyen” forrásból?

A vállalkozásoknak számos hazai és uniós pályázati támogatás elnyerésére van lehetőségük, ám ahhoz, hogy fejlesztési elképzeléseiket ilyen módon tudják finanszírozni, figyelemmel kell kísérniük az aktuális felhívásokat.

Érdemes azonban nem csak források után kutatni a weben, a közbeszerzések is remek üzleti lehetőséget biztosítanak a rátermett vállalkozásoknak, ahol versenyképes áraikkal és szaktudásukkal különböző megbízásokat nyerhetnek el.

További információ az alábbi linken érhető el:

Pályázatok: https://www.palyazat.gov.hu/

Közbeszerzések: http://www.kozbeszerzes.hu/ertesito/

Cégkapu – Hallott már róla?

Minden cégbejegyzésre kötelezett vállalkozás (bt., kft., zrt.) köteles egy ún. „céges ügyfélkaput” nyitni. A Cégkapu tulajdonképpen a már ismert Ügyfélkapu cégekre szabott változata, mely megkönnyíti az online ügyintézést a vállalkozások számára, az ezt működtető rendszer idén nyáron jött létre. A Cégkapu használata ugyan csak 2018. január elsejétől kötelező, a cégeknek azonban már 2017 nyarától regisztrálniuk kell. A regisztráció, azaz a cégkapus hozzáférés létrehozásának határideje augusztus 31. Aki ezt elmulasztotta, de december végéig pótolja az elmaradását, azt a késésért még semmilyen következmény nem fenyegeti. Januártól azonban csak a cégkapun keresztül adhatják be a vállalkozások az adóbevallásaikat, ezt lesz kötelező használniuk.

A cégeknek tehát nem csak lehetőségük van online felületek használatára, bizonyos esetekben kötelező is ez számukra, még akkor is, ha azt jogi képviselő, vagy könyvelő útján teszik.

Látszani

Honlap – Jól csinálom?

2015-ben a hazai vállalkozások csupán 64 százaléka rendelkezett saját honlappal, ami messze elmarad a nyugati szomszédaink arányától. A határ osztrák oldalán a cégek 87, a szlovén oldalán 83 százaléka tartott fent weboldalt, az EU átlag pedig 75 százalék volt a vizsgált évben.

Egy modern honlap kialakítása és működtetése ma már költséghatékonyan megoldható, az általa nyert potenciális haszon pedig egyértelműen jó befektetéssé teheti.

A mobil és asztali eszközről is böngészhető weboldalakon a cégek szolgáltatásaikról, termékeikről adhatnak információt, emellett referenciáikat és elérhetőségeiket is megjeleníthetik, melyek fontos támpontot adhatnak jövőbeli ügyfeleiknek.

Platformok

Forrás: https://handzon.com/wp-content/uploads/2015/04/flyvps-screens.png

Látni és látszani. Oda-vissza játéknak tűnhet, így törekednie kell a cégeknek arra, hogy azt az információt, amelyet másokról keres, ő maga is tegye elérhetővé mások számára.

A közvetlenül végfelhasználóknak értékesítő cégek ennél egy lépéssel tovább mehetnek, és webáruház működtetésével szólíthatnak meg új vevői csoportokat.

Az online kereskedelem térnyerése az elmúlt években jelentős, a szektor forgalma 2016-ban meghaladta a 400 milliárd forintot.

Online kereskedelem

Forrás: http://www.enet.hu/hirek/magasabb-sebessegbe-kapcsolt-a-hazai-e-kiskereskedelem/

Közösségi média

Facebook, Twitter, LinkedIn – Kit érdemes követni?

Egyre több vállalkozás ismeri fel a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket, ahol közvetlenebb online kapcsolat jön létre partnereivel, kiváló terepe ez akár a kétoldalú kommunikációnak, emellett vásárlásösztönző hatása is lehet a cég profiljától és online marketingstratégiájától függően.

Rendszeresen frissített tartalommal, aktuális hírekkel, aktív közösséget építhet, mely a cég PR tevékenységének remek színtere lehet, a felhasználói visszajelzések pedig segíthetnek a termékük vagy szolgáltatásuk fejlesztésében.

A jelentősebb közösségi médiumok látogatottsága folyamatosan növekszik, vetélytársaik és partnereik már talán használják is ezeket, így még annak sem késő létrehozni céges profilját, aki eddig nem tartotta azt fontosnak.

Google – Engem keres?

Céges profilt nemcsak közösségi oldalon, hanem a legnagyobb online kereső felületén is létrehozhat. Itt elsősorban elérhetőségi adatokat adhat meg a telefontól az e-mail és webcímen keresztül a fizikai elérhetőségig. Utóbbi a navigációt is megkönnyíti, partnerük, vevőjük egyetlen kattintással megtervezheti utazását irodájukhoz.

Azt, hogy a keresőmotorok könnyen a cégükre találjanak, úgynevezett keresőoptimalizálással (gyakran SEO vagy Search Engine Optimization) segíthetik. Érdemes szakember segítségét kérni a napjaink elvárásainak megfelelő weboldal kialakítása érdekében.

Tippek a jövőre

A fenti rövid összeállításból láthatjuk, hogy érdemes a vállalkozásoknak időt, energiát és akár pénzt is áldozni online jelenlétük megerősítésére. Az említett témakörök mondhatni csak a jéghegy csúcsa, remélem azonban, hogy felkelti az említett célcsoport figyelmét.

Végezetül néhány jó tanács, hogy semmiről ne maradjon le vállalkozásuk:

1. Szánjanak időt a web böngészésére, értékes információkhoz juthatnak számos, működésüket érintő témakörben.

2. Nézzék meg, milyen információ érhető el cégükről a keresőkben, a külvilág is ilyennek fogja látni. Ha nem tetszik amit látnak, cselekedjenek!

3. Fontolják meg meglévő weboldaluk fejlesztését, esetleg új létrehozását.

4. Állítsanak elő saját online tartalmakat, vevőik és partnereik szívesen „fogyasztják” ezeket.

5. Éljenek a közösségi oldalak kínálta lehetőségekkel, tartsanak ilyen módon is kapcsolatot ügyfeleikkel, partnereikkel.